آیا می توان بدون هیچ گونه زمینه ای بازی‌ساز شد؟

آیا می توان بدون هیچ گونه زمینه ای بازی‌ساز شد؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که بازی‌ساز و در این موقعیت شغلی جذاب مشغول به کار شوید؟ همه بازی‌بازها شاید چندین بار به این فکر کرده باشند که بازی‌ها چگونه ساخته می‌شوند. از این بین شاید فقط عده‌ای اندک به این فکر کرده باشند که آیا می‌توانند بازی‌ساز شوند یا فرایند تبدیل شدن به یک بازی‌سازی مستقل و یا حتی پیوستن به تیم‌های بزرگ و کوچک، بی‌نهایت دشوار است. به هر حال چالش‌های موجود در این زمینه همیشه به عنوان سدی در برابر باور شخص بنا بر دنبال کردن علاقه‌شان ظاهر می‌شوند.

ابتدا باید خدمتتان عرض کنم که چالش‌های موجود اکنون به لطف دنیای دیجیتال و پیشرفت‌های عصر ما به کمترین مقدار ممکن رسیده‌اند. اکنون شما بدون هیچ‌گونه زمینه و حتی تحصیلات دانشگاهی می‌توانید وارد صنعت بازی‌سازی شوید.

همچنین باید توجه داشته باشید که بازی‌سازی صرفا به انجام دادن یک کار و عمل مشخص گفته نمی‌شود. بازی‌ساز شاید همان آهنگ‌ساز، انیماتور، ایده‌پرداز، برنامه‌نویس و یا … باشد که برای ساخت یک بازی کار می‌کند. پس عبارت «بازی‌ساز کسی‌ است که بازی می‌سازد»، جمله‌ای نادرست و نه چندان دقیق بر شمرده می‌شود.

در حقیقت بازی‌ساز به تعدادی از افراد (یا شخصی مستقل با مهارت و پشتکار بسیار بالا) گفته می‌شود که به صورت گروهی (یا مجزا) بر روی ساخت یک بازی ویدیویی وقت صرف می‌کند. بنابراین انجام این فراینده پیچیده اما لذت‌بخش نیازمند آموزش‌های بازی‌سازی است تا اشخاص علاقه‌مند به این حوزه، از انجام اهداف و سپس درآمدزایی ناامید نشوند.

در همین ابتدای کار بخش‌های مختلف و تشکیل‌دهنده یک گروه بازی‌ساز را کامل شرح می‌دهیم. در بازی‌سازی در مجموع چندین گروه از افراد به کمک یکدیگر و با ارتباط تنگانگ مراحل مختلف این فرایند را به پیش می‌برند. این گروه‌ها همان‌گونه که در بالا اشاره کردیم، می‌توانند متشکل از یک شخص یا چند شخص باشند. این گروه‌ها عبارت‌اند از:

گروه ایده‌پرداز (گروه کارگردانی)گروه فنیگروه هنریگروه ایده‌پرداز

آموزش بازی‌سازی

گروه ایده‌پردازی که در رأس آن کارگردان اصلی قرار دارد، وظیفه کارگردانی و ارتباط دادن بخش‌های مختلف از گروه‌های موجود در بازی‌سازی و حل مسائل و مشکلات پیش رو را بر عهده دارد. شاید به نوعی سخت‌ترین بخش بازی‌سازی، بر دوش همین گروه باشد. افراد حاضر در این گروه معمولاً بیش از یک مهارت را آموخته‌اند و به همین شکل، از تجربیات مختلف خود برای هدایت تیم‌های دیگر استفاده می‌کنند.

گروه فنی

از سوی دیگر بحث فنی ساخت بازی همیشه می‌تواند یکی از سخت‌ترین مقوله‌های ممکن باشد، چرا که آن‌چه گروه ایده‌پرداز در ذهن دارد، سرانجام توسط گروه فنی به درون دنیای مجازی تزریق می‌شود؛ دنیایی که بازی‌باز بتواند به مرزهای آن نفوذ کرده و ساعت‌ها سرگرم و مبهوت شود. این بخش متشکل از چندین گروه است:

گروه برنامه‌نویسگروه طراحی فنیگروه انیماتور و طراحی ۳ بعدیگروه آهنگسازگروه بازیگرانگروه صداگذاران

برنامه‌نویسی چه در فرایند بازی‌سازی و چه خارج از آن، اکنون به یکی از شغل‌های پردرآمد و همچنین منعطف تبدیل شده است، اما زمانی که شخص از مهارت خود برای جان‌بخشی اشیا استفاده کند، عملاً در کار خلقت دست می‌برد. به همین جهت باید اطمینان حاصل کرد که این شخص از مهارت مناسبی برخوردار است.

تیم‌های بازی‌سازی در صورتی به جذب برنامه‌نویس می‌پردازند که مهارت او کاملاً‌ به آن‌ها اثبات شود. معمولاً برای ساخت بازی‌های کوچک و بزرگ از زبان‌های برنامه‌نویسی C و C++ استفاده می‌شود.

یادگیری زبان C++ فارغ از پروژه‌ای که شما به صورت مستقل یا گروهی روی آن زمان صرف خواهید کرد، یک پیشنهاد همه‌کاره و عالی محسوب می‌شود. این زبان‌ها عمدتاً در موتورهای بازی‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و شخص پس از پیمودن فرایند یادگیری آن‌ها، نهایتاً به صورت مستقیم با موتورهایی مانند Unity، Unreal Engine و … کلنجار می‌رود.

آموزش بازی‌سازی

موتورهای بازی‌سازی گستره استفاده بسیار زیادی دارند اما می‌توان گفت که پراستفاده‌ترین موتور بازی‌سازی جهت شروع کار برای افراد مبتدی و حتی در آینده برای اشخاص مجرب، Unity است. افزون بر این که یادگیری این موتور در زمان سریع‌تری ممکن است، قابلیت خروجی‌های متنوع آن از جمله گوشی‌های هوشمند مانند اندروید، Unity را تبدیل به یک انتخاب مطمئن و پایدار می‌کند. بنابراین افزون بر تسلط بر یک یا چند زبان برنامه‌نویسی، یادگیری Unity تبدیل به یکی از برگ‌های برنده بزرگ شما خواهد شد.

افزون بر برنامه‌نویسی، بخش‌های فنی، بازیگری، صداگذاری، آهنگسازی و مواردی دیگری هم در این گروه قابل جایگیری هستند که به صورت کلی نگاهی به آن‌ها داشتیم. انجام فرایندهای بازیگری و یا ایفای نقش به عنوان صداگذار، معمولاً نیازمند تجربه است؛ یعنی یا شما این تجربه را از پروژه‌های عملی تئاتر و گویندگی گذشته کسب نموده‌اید و یا با وجود تحصیل و کسب آموزش‌های نظری در این زمینه، پیش‌تر به انجام‌شان پرداخته‌اید.

گروه طراحان فنی به عنوان یکی از ارکان مهم ساخت بازی‌های ویدیویی، مسئولیت طراحی هر آن‌چه در بازی قابل مشاهده است را بر عهده دارند. این بخش باز شامل چند قسمت است:

طراحان اشیاءطراحان بافت‌هاطراحان مراحل بازیطراحان صدا

بخش طراحی ۳ بعدی نیز یکی دیگر از حوزه‌های پرپتانسیل برای ورود اشخاص علاقه‌مند به بازی‌سازی است. شما در این حوزه باید به عنوان یک طراح ۳ بعدی و انیماتور شروع به فعالیت کنید. به این ترتیب وظیفه دارید که انیمیشن‌ها و مدل‌ها را طبق چیزی که به شما ابلاغ می‌شود، طراحی کرده و آن‌ها را به مرحله اجرا برسانید.

نرم‌افزارهای شرکت Autodesk و در صدر آن‌ها، مایا یکی از بهترین ابزارهای ممکن برای مدل‌سازی و متحرک‌سازی است. ساخت محیط، ویژگی‌های مورد نیاز، تنظیم فریم و … توسط نرم‌افزارهای ۳ بعدی بسیاری قابل انجام است اما معمولاً پیشنهاد یاد شده، پس از ساعت‌ها جست‌وجو و تجربه، بهترین گزینه ممکن خواهد بود.

بنابراین اگر از حل مسائل برنامه‌نویسی لذت نمی‌برید و روحیه هنری بیشتری دارید، می‌توانید با یادگیری مایا و مهارت یافتن در زمینه طراحی ۳ بعدی و متحرک‌سازی، فعالیت در دنیای بازی‌سازی را آغاز کنید.

گروه هنری

آموزش بازی‌سازی

نهایتاً به گروه هنری بازی‌سازی می رسیم. این گروه شامل هنرمندانی است که برای خلق محیط‌ها و شخصیت‌های اصلی و فرعی و تقریبا همه صحنه‌های بازی دست به کار می‌شوند. برای مثال این گروه نویسنده‌ها‌یی را شامل می‌شود که برای ایجاد داستان و شخصیت‌پردازی و دیالوگ و … از ایده‌های پرورش یافته در گروه ایده‌پرداز بهره می‌گیرند. این گروه نیز شامل چندین بخش است:

طراحی هنری ظاهر و باطنداستان، شخصیت‌پردازی و دیالوگ

به نوعی برای خلق محیط‌های بازی علاوه بر طراحان اشیاء و محیط بازی‌ها به طراحان هنری نیز نیاز داریم. این طراحان مشخص می‌کنند که شخصیت اصلی بازی به چه شکلی باشد و تقریباً خالق ذهنی برای محیط و اشیاء و اشخاص و تقریباً تمام چیزهای موجود در دنیای بازی است.

تا این‌جا توضیحاتی را در رابطه با فرد یا افراد مورد نیاز برای بازی‌سازی ارائه دادیم؛ با این حال نسبت به اثری که قرار است ساخته شود، هر گروه می‌تواند مورد استفاده قرار گرفته یا کنار گذاشته شود. از این رو چند دسته‌بندی (ژانر) برای بازی‌های ویدیویی تعریف شده که اشخاص مستقل و گرو‌ها باید به آن‌ها توجه داشته باشند:

اکشنماجراجوییجهان آزادنقش‌آفرینیپازل (فکری)رانندگیرقابتیمبارزه‌ایاستراتژیشبیه‌سازیورزشیMMOآموزشیموبایل یا پلتفرم‌های دیگر؟

پس از گذراندن دوره‌های مربوط به قسمتی که به فعالیت در آن علاقه‌مند هستید، این سوال مطرح می‌شود که عرضه بازی در چه پلتفرمی سودمند و موفق خواهد بود؟

ساخت بازی معمولاً منابع زیادی را طلب می‌کند. بازی شما هر اندازه بزرگ‌تر باشد، به همان نسبت نیاز به بودجه و در نتیجه تیم بزرگ‌تری دارید. بنابراین اگر بخواهید به صورت مستقل و با حداقل بودجه وارد فرایند ساخت یک بازی شوید، باید تا جایی که ممکن است، هزینه‌ها و بخش‌های غیرضروری را حذف کنید.

آموزش بازی‌سازی

بنابراین ساخت بازی‌های فشرده‌تر که محوریت آن‌ها در عوض بخش‌های فنی، روی پیاده‌سازی یک یا چندین ایده پرفروغ به شکلی متمایز است، می‌تواند دستاورد بزرگی را برای شما رقم بزند. این دسته از بازی‌ها که به عناوین مستقل (Indie) معروف هستند، می‌توانند با قیمت یا استراتژی معقولی در فروش و عرضه، روی تمام پلتفرم‌ها به موفقیت برسند اما موبایل و پلتفرم‌های دستی، احتمالاً‌ بهترین مکان برای شروع آن‌ها هستند.

شما می‌توانید بازی‌های کم هزینه خود را ابتدای روی موبایل و پلتفرم‌های دستی عرضه کنید و با کسب درآمد، تجربه و نیروی کار بیشتر به سمت عرضه آن‌ها روی پلتفرم‌های دیگر و یا ساخت آثار بزرگ‌تر بروید.

به هر حال، هر کدام که مد نظرتان باشد، مجموعه فرادرس به عنوان بزرگ‌ترین موسسه آموزش کشور می‌تواند در ابتدا و سپس میانه راه، بهترین همراه شما باشد. این مجموعه با فراهم کردن هزاران ساعت آموزش درباره حوزه‌های مختلف بازی‌سازی، یک فرصت طلایی را برای یادگیری و شروع به کار با کمترین اضطراب مهیا کرده است؛ در حقیقت به لطف این آموزش‌ها، یادگیری بازی‌سازی اکنون از هر زمان دیگری آسان‌تر است.

92.wp_ulike_btn.wp_ulike_put_image:after { background-image: url(https://gamefa.com/wp-content/uploads/2021/02/like.png) !important; }.wp_ulike_btn.wp_ulike_put_image.wp_ulike_btn_is_active:after { background-image: url(https://gamefa.com/wp-content/uploads/2021/02/likeed.png) !important; filter:none; }.wpulike_down_vote .wp_ulike_btn.wp_ulike_put_image:after { background-image: url(https://gamefa.com/wp-content/uploads/2021/02/dislike.png) !important; }.wpulike_down_vote .wp_ulike_btn.wp_ulike_put_image.wp_ulike_btn_is_active:after { background-image: url(https://gamefa.com/wp-content/uploads/2021/02/dislikeed.png) !important; filter:none;
منبع : gamefa

مطالب مرتبط

آمار ماهانه‌ی میزان فروش کنسول و بازی‌های کشور انگلستان منتشر شد

آمار ماهانه‌ی میزان فروش کنسول و بازی‌های کشور انگلستان منتشر شد

براساس اطلاعات و داده‌های منتشر شده توسط گروه تحلیلی GfK Entertainment، در ماه آوریل گذشته‌ی خرده‌فروشی‌های انگلستان، کنسول نینتندو سوییچ و بازی Grand Theft Auto 5 توانستند عملکرد بسیار چشم‌گیری داشته باشند و کنسول پلی‌استیشن ۵ به د

آیا GTA 6 می‌تواند انتظارات بالای مخاطبان را برآورده کند؟

آیا GTA 6 می‌تواند انتظارات بالای مخاطبان را برآورده کند؟

مدتی پیش به صورت رسمی اعلام شد که بازی GTA 6 در مرحله توسعه‌ی فعال قرار دارد و حال سوال اینجاست که آیا راکستار می‌تواند به مانند گذشته، با عنوان مذکور از بازی‌های قبلی خود پیشی بگیرد و اثری جاودان را برای طرفداران ارائه دهد؟ ا

اطلاعاتی از بازی Mario Golf: Super Rush منتشر شد

اطلاعاتی از بازی Mario Golf: Super Rush منتشر شد

اطلاعاتی از عنوان ورزشی جدید شرکت نینتندو (Nintendo)، به نام Mario Golf: Super Rush منتشر شده است.بازی Mario Golf: Super Rush عنوانی بیش از یک بازی گلف به حساب می‌آید که در دنیای شخصیت‌های ماریو جریان دارد. با انتشار این عنوان می‌توان پایانی برای

شایعه: Persona 4 Arena Ultimax Remaster در دست توسعه قرار دارد

شایعه: Persona 4 Arena Ultimax Remaster در دست توسعه قرار دارد

طی خبری که جدیدا به بیرون درز کرده، شایعاتی در مورد بازسازی بازی Persona 4 به نام Persona 4 Arena Ultimax Remaster منتشر شده که بیان از توسعه‌ی این عنوان دارد. این خبر توسط Zippo منتشر شده است. در وبلاگ او این موضوع این‌گونه بیان شد:با توجه به ا

بازی Monster Hunter Rise در سال ۲۰۲۲ برای رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد

بازی Monster Hunter Rise در سال ۲۰۲۲ برای رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد

بازی Monster Hunter Rise یکی از عناوین مورد انتظار کنسول نینتندو سوییچ به شمار می‌رود. با این حال به گفته‌ی تهیه‌کننده‌ی بازی، این اثر در آینده برای رایانه‌های شخصی نیز منتشر خواهد شد.آقای Ryozo Tsujimoto، تهیه‌کننده‌ی Monster Hunter Rise، د

خرید شارژ

خرید شارژ

 شاپرک شارژ (خريد شارژ) شاپرک شارژ يک سامانه خريد اينترنتي شارژ و پرداخت قبوض است که از اين سامانه امکان خريد شارژ ايرانسل به صورت مستقيم و معمولي و همچنين خريد شارژ همراه اول،تاليا و رايتل وجود دارد . همچنين پرداخت کليه قب

عنوان Stellaris: Console Edition یک به‌روزرسان مخصوص ایکس‌باکس سری ایکس را دریافت خواهد کرد

عنوان Stellaris: Console Edition یک به‌روزرسان مخصوص ایکس‌باکس سری ایکس را دریافت خواهد کرد

در آخرین تریلر منتشر شده از سوی استودیو پارادوکس اینتراکتیو (Paradox Interactive)، مقایسه‌ای بین نسخه‌های ایکس‌باکس سری ایکس و ایکس‌باکس وان عنوان Stellaris: Console Edition به نمایش گذاشته شد.به زودی عنوان Stellaris: Console Edition به‌روزرسانی را روی

برترین عناوین شوتر گوشی های هوشمند؛ لذت هیجان در قاب های کوچک

برترین عناوین شوتر گوشی های هوشمند؛ لذت هیجان در قاب های کوچک

سبک شوتر، سبکی از بازی‌های ویدیویی که هیجان‌ خالص را به ما منتقل می‌کند و تا به الآن بازی‌های شاهکار زیادی در این سبک ساخته شده که لیستی بلند از آن‌ها می‌توان تهیه کرد، عناوینی که توانسته‌اند با ارائه یک گیم‌پلی جذاب

X