آیا GTA 6 می‌تواند انتظارات بالای مخاطبان را برآورده کند؟

آیا GTA 6 می‌تواند انتظارات بالای مخاطبان را برآورده کند؟

مدتی پیش به صورت رسمی اعلام شد که بازی GTA 6 در مرحله توسعه‌ی فعال قرار دارد و حال سوال اینجاست که آیا راکستار می‌تواند به مانند گذشته، با عنوان مذکور از بازی‌های قبلی خود پیشی بگیرد و اثری جاودان را برای طرفداران ارائه دهد؟ این سوالی است که باید برای پاسخ آن صبر کنیم.

مدتی پیش، شرکت راکستار گیمز (Rockstar Games) سرانجام خبری را به صورت رسمی تایید کرد که طرفداران از مدت‌ها قبل منتظر شنیدن آن بودند. این شرکت پرآوازه تایید کرد که نسخه‌ی بعدی سری GTA در دست ساخت است و در مرحله‌ی توسعه‌ی فعال قرار دارد. همچنین شرکت مذکور خاطرنشان کرد که هدف آن از هر پروژه‌ی جدید این است که همواره به‌طور قابل توجهی چیزی فراتر از آنچه را قبلاً نشان داده است، ارائه دهد.

تا به امروز در مجموع بیش از 160 میلیون نسخه از بازی GTA 5 روی پلتفرم‌های مختلف به فروش رفته است.

هنوز مشخص نیست که نسخه‌ی جدید GTA در چه تاریخی عرضه خواهد شد و راکستار گیمز تنها اشاره کرده است که در زمان مناسب، اطلاعات مختلفی را در خصوص این بازی با مخاطبان به اشتراک خواهد گذشت. بازی GTA 5 در سپتامبر 2013 منتشر شده بود و علی‌رغم این که هنوز یکی از بهترین بازی‌های ساخته شده با فروشی بیش از 160 میلیون نسخه است، اما همچنان با ورود هر نسل جدید کنسول‌های خانگی، برای آن‌ها نیز منتشر می‌شود. اما به نظر می‌رسد حالا زمان صحبت در مورد GTA 6 فرا رسیده است.

بازی Red Dead Redemption 2 با وجود آن که تنها چهار سال از انتشار آن می‌گذرد و هنوز برای کنسول‌های نسل جدید به‌روزرسانی نشده است، اما در مورد یک نسخه‌ی جدید از GTA موارد خاصی وجود دارد. خشونت بیش از حد، مقیاس عظیم سندباکس، توجه زیاد به جزئیات، در کنار موارد دیگر همواره از ویژگی‌های اصلی این سری محبوب بوده است. این مجموعه در مقایسه با فرنچایز Red Dead Redemption حال و هوای متفاوتی دارد. راکستار همیشه با بازی‌های خود، افق‌های جدیدی را نشان می‌دهد و می‌توان انتظار داشت که در GTA 6 نیز شاهد چنین چیزی باشیم.

با تمام این تفاسیر، اندکی نگرانی در مورد وضعیت GTA 6 وجود دارد. بازی‌های مختلفی در طول سال‌های اخیر با هایپ و تبلیغات زیادی عرضه شدند اما نتوانستند آنطور که انتظار می‌رفت، به وعده‌های خود عمل کنند که از جمله‌ی این بازی‌ها می‌توان به Anthem، Battlefield 2042 و حتی Cyberpunk 2077 اشاره کرد. بنابراین طبیعی است که در مورد یک نسخه‌ی جدید و بزرگ از فرنچایزی مشهور که ممکن است پایین‌تر از انتظارات باشد، محتاط باشیم. راکستار گیمز نیز از این قضیه مستثنی نیست و اگرچه این شرکت به طور مستقیم روی عنوان Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition کار نکرده و یک تیم کوچک وظیفه‌ی توسعه‌ی آن را برعهده داشته است، اما در این کالکشن نام راکستار به عنوان ناشر دیده می‌شود.

کالکشن GTA Trilogy با مشکلات فراوانی منتشر شد و این امر انتقادات بازیکنان را در پی داشت.

عرضه‌ی GTA Trilogy مملو از مشکلات و ایرادات مختلف بود که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ایرادات بخش عملکرد، تغییرات عجیب و غریب در بازی و موارد دیگر اشاره کرد که با واکنش منفی مخاطبان مواجه شد و راکستار نیز بابت این ایرادات مختلف از بازیکنان رسماً عذرخواهی کرد. در ادامه با انتشار به‌روزرسانی‌های متعدد، مشکلات بازی به مرور بهبود یافت، اما این کالکشن هنوز شایستگی برچسب Definitive Edition را روی عنوان خود ندارد و همچنان به دلیل مدیریت کلی آن با انتقاداتی مواجه است.

تبلیغات

تحسین جهانی بازی‌های GTA 5 و Red Dead Redemption 2 باعث نمی‌شود که نگرانی‌ها در مورد نسخه‌ی بعدی GTA 6 کم شود. این بازی‌ها بی‌نقص نیستند؛ چراکه در واقع هیچ چیزی بی‌نقص نیست. اما برای طیف وسیعی از گیمرها، عناوین مذکور نزدیک‌ترین بازی‌ها به عناوین کامل و بی‌نقص به شمار می‌روند. حال سوال این است که بازی GTA 6 می‌تواند به آن سطح برسد؟ جدا از این موضوع، راکستار گیمز تنها با بهترین عناوینی که در طول این سال‌ها ارائه داده است، رقابت نمی‌کند. این شرکت باید با بازی‌های بسیار خوب جهان باز مانند Ghost of Tsushima ،Horizon Forbidden West و حتی The Legend of Zelda: Breath of the Wild رقابت نماید.

طبق برخی از گزارش‌ها، ظاهراً وقایع نسخه‌ی بعدی GTA در شهر Vice City مدرن جریان خواهد داشت.

همچنین راکستار در حال رقابت با خود است تا استاندارد جدیدی برای این سبک و صنعت بازی تعیین کند. این طور به نظر می‌رسد که نیازی به آن نباشد، اما بیانیه‌ی توسعه‌دهنده ظاهراً نشان می‌دهد که این یک انتخاب خاص به شمار می‌رود و نه تنها یک انتخاب شخصی نیست.

جیسون شرایر (Jason Schreier)، ژورنالیست شناخته شده و معتبر صنعت بازی، در آوریل سال 2020 در گزارشی اشاره کرد که نسخه‌ی بعدی GTA از نظر مقیاس در مقایسه با GTA 5 و Red Dead Redemption 2 یک اثر متوسط خواهد بود. با این حال، در گزارش اشاره شده بود این بازی همچنان یک اثر بزرگ در استانداردهای راکستار است و برنامه بر این مبنا بوده است که با به‌روزرسانی‌های پس از عرضه، آن را گسترش دهند. محتوای پس از انتشار و به‌روزرسانی‌های مختلفی که Grand Theft Auto Online در مقایسه با بخش داستانی که GTA 5 دریافت کرده بود، تا حدود زیادی یک نکته‌ی خوب تلقی می‌شد و احتمالاً می‌تواند بحرانی را که راکستار به آن شناخته شده است، کاهش دهد.

همچنین تام هندرسون (Tom Henderson)، منبع داخلی شناخته شده‌ی صنعت بازی، در ژوئن 2021 گزارش داد که داستان و وقایع نسخه‌ی جدید GTA در Vice City مدرن جریان خواهد داشت و چندین شخصیت قابل بازی از جمله یک شخصیت مونث را در خود دارد. این منبع همچنین گفت که نقشه‌ی جهان این بازی در طول زمان رشد می‌کند و تغییر خواهد کرد که از این نظر بسیار شبیه به نحوه‌ی کار در بازی Fortnite است. با این حال تا زمان انتشار این بازی که ممکن است حتی تا سال 2025 نیز طول بکشد، باید منتظر بمانیم.

به دنبال خروج دن هاوسر (Dan Houser)، یکی از بنیان‌گذاران راکستار گیمز از این شرکت در سال 2020، ظاهراً روند توسعه‌ی بازی GTA 6 از ابتدا از سر گرفته شده است. اما حتی تا آن زمان، چندین المان روایت و گیم‌پلی بازی از سال 2019 دستخوش تغییرات شده بودند. کل این فرآیند به عنوان یکی از آشفته ترین چرخه‌های توسعه‌ی بازی در راکستار توصیف شده است. همه چیزهای دیگری را که از آن زمان تاکنون اتفاق افتاده است را در نظر بگیرید و جای تعجبی ندارد که معرفی رسمی این بازی برای مدت زمان زیادی به طول بیانجامد.

با فرض این که بازی GTA 6 تا سه سال دیگر عرضه شود، هنوز موارد مختلفی پیش روی آن است. این سوال مطرح می‌شود که بازی مذکور می‌تواند با حجم زیاد انتظارات طرفداران، هایپ و تبلیغات گوناگون مقابله کند؟ با توجه به روندی که در دهه‌ی گذشته از Rockstar Games و وضعیت فعلی صنعت بازی دیده‌ایم، ممکن است بعید به نظر برسد. با این حال، اذعان به این نکته نیز مهم است که تعریف همه‌ی افراد از هایپ و تبلیغات موضوع کاملاً متفاوتی خواهد بود.

ما در عصری زندگی می کنیم که حجم زیاد بازاریابی و تبلیغات حتی در غیاب اطلاعات دقیق، می تواند باعث فروش شود و چیزی را به یک موفقیت بزرگ تبدیل کند. به Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition نگاهی بیندازید. با وجود مشکلات فراوان و دریافت نقدهای منفی متعدد، از زمان انتشار خود توانسته است بیش از 10 میلیون نسخه بفروشد. تعداد ویدیوهای گیم‌پلی، جزئیات و اسکرین‌شات‌هایی که بازی را به نمایش می‌گذاشتند، تا زمان انتشار بسیار محدود بود، اما باز هم تاثیری بر هیاهو و تبلیغات پیرامون آن نداشت. بسیاری از موارد مذکور را می‌توان به محبوبیت این عناوین نسبت داد، اما نام GTA نیز تأثیر بالایی دارد. این یکی از دلایل متعددی است که نشان می‌دهد چرا بازی GTA 5 همچنان به فروش خوب خود ادامه می‌دهد و GTA Online نیز هنوز یک منبع درآمدزای بزرگ است.

بازی Cyberpunk 2077 با وجود مشکلات مختلف در زمان عرضه، در طول دو هفته آمار فروش 13 میلیون نسخه‌ای را به ثبت رساند.

می‌توانید به بازی‌هایی که در چند سال گذشته با تبلیغات مختلف و انتظارات بالا به بازار عرضه شدند، نگاهی بیاندازید. بازی Cyberpunk 2077 با وجود گزارش‌هایی مبنی بر وجود کرانچ و همچنین مشکلات ایجاد شده در روند توسعه، در کمتر از دو هفته توانست 13 میلیون نسخه را به فروش برساند. بازی Battlefield 2042، علی‌رغم نسخه‌ی بتای ضعیف و پرایراد در کنار انتشار گزارش‌هایی در مورد مشکلات توسعه، طرفداران این فرنچایز بازی مذکور را با آمار بالایی پیش‌خرید می‌کردند و برای انتشار آن آماده بودند. همچنین بازی Dying Light 2: Stay Human، با وجود تاخیرهای متعدد و گزارش‌هایی مبنی بر مشکل در روند توسعه، در هفته‌ی اول انتشار خود آمار سه میلیون بازیکن را به ثبت رساند.

بازی Halo Infinite علی‌رغم انتقادهای مداوم از مدل لایو سرویس آن و گزارش‌هایی مبنی بر سوء مدیریت در انتشار، تاکنون بیش از 20 میلیون بازیکن را به خود جذب کرده است. به طور کلی نباید قدرت بالای تبلیغات و هایپ را دست کم گرفت، به خصوص در عصر حاضر که تمایل به تجربه‌ی هر بازی که در حال حاضر یک ترند است، می‌تواند مهم‌تر از لذت بردن واقعی از یک بازی باشد.

آیا بازی مورد انتظار GTA 6 به همان سطح کیفی نسخه‌های قبلی این سری عمل می‌کند؟ پاسخ این است که باید صبر کنیم و ببینیم. وضعیت روند توسعه، محیط و روایت کلی آن به همراه شخصیت‌پردازی، نحوه‌ی نزدیک شدن راکستار به طراحی سندباکس و سایر عوامل گیم پلی، میزان بهینه‌سازی آن و موارد مختلف دیگر همگی در تعیین آن نقش دارند. در حال حاضر اطلاعات کافی در خصوص این بازی وجود ندارد و مشخص نیست که با چه نوع اثری روبه‌رو هستیم. بنابراین باید منتظر انتشار اطلاعات بیشتر باشیم.

آیا شما مشتاقانه منتظر این بازی هستید زیرا بقیه‌ی افراد نیز اینگونه هستند؟ آیا می‌خواهید GTA 6 را صرفاً به این دلیل که یک بازی از سری GTA است تجربه کنید؟ حتی با در نظر گرفتن این موضوع که هر چیزی را که در بازی‌های قبلی دوست داشتید، حذف شود یا با چیز دیگری جایگزین شود؟ آیا این بازی تنها بهانه‌ای برای توجیه ارتقای PC خود یا خرید ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن 5 برای تجربه‌ی آن است؟

بر اساس برخی از شایعات جدید، بازی GTA 6 اثری بسیار بلندپروازانه محسوب می‌شود و بیش از 500 ساعت گیم‌پلی دارد.

آیا واقعاً به داستان و روایت GTA 6 اهمیت می‌دهید یا تنها می‌خواهید به تجربه‌ی بخش آنلاین آن بپردازید؟ آیا تنها منتظر هستید تا ببینید دیگران چگونه به آن واکنش نشان می‌دهند؟ آیا این بازی چیزی است که می‌خواهید از آن لذت ببرید و بعد از این که حوصله‌تان سر رفت، آن را ادامه دهید یا این که برای شما چیزی بسیار عمیق‌تر از این موارد به شمار می‌رود؟

همه‌ی این سوال‌ها به عملکرد بازی GTA 6 بستگی دارد. صرف نظر از این که آن را دوست داشته باشید یا از آن متنفر باشید، چرخه‌ی تبلیغات و هایپ باقی خواهد ماند. این در نهایت به ما بستگی دارد که اطلاعات را در زمان ارائه تشخیص دهیم، اولویت‌های خود را مرتب کرده و به تجربه‌ی بازی بپردازیم.

Squatlatex2The KnightJin sakaiمنبع : gamefa

مطالب مرتبط

تاریخ اکران دنباله Ghostbusters: Afterlife مشخص شد

تاریخ اکران دنباله Ghostbusters: Afterlife مشخص شد

فیلم Ghostbusters: Afterlife که با استقبال خوبی از سوی مردم و منتقدین مواجه شد، مدتی پیش ساختش از سوی کمپانی سونی چراغ سبز گرفت و حال تاریخ اکران آن مشخص شده است.تازه‌ترین فیلم از مجموعه Ghostbusters که Afterlife نام داشت، یکی از آثار موفق سال ل

آیا می توان بدون هیچ گونه زمینه ای بازی‌ساز شد؟

آیا می توان بدون هیچ گونه زمینه ای بازی‌ساز شد؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که بازی‌ساز و در این موقعیت شغلی جذاب مشغول به کار شوید؟ همه بازی‌بازها شاید چندین بار به این فکر کرده باشند که بازی‌ها چگونه ساخته می‌شوند. از این بین شاید فقط عده‌ای اندک به این فکر کرده ب

جدول فروش هفتگی بریتانیا: The Skywalker Saga مجدداً در صدر

جدول فروش هفتگی بریتانیا: The Skywalker Saga مجدداً در صدر

بازی The Skywalker Saga مجدداً در رده‌ی اول این جدول حضور دارد و به لطف افزایش موجودی پلی استیشن 5، برخی از عناوین این برند نیز با رشد آمار فروش خود روبرو شدند.جدیدترین جدول فروش هفتگی عناوین فیزیکی بریتانیا، بازی LEGO Star Wars: The Skywalker

نرم‌افزار مدیریت تماس چیست؟

نرم‌افزار مدیریت تماس چیست؟

نرم‌افزار تماس، این روزها به یکی از ابزارهای لازم برای مدیریت ارتباط‌های تلفنی با مشتریان تبدیل شده است. خطوط تلفن، مسیرهایی آشنا و قدیمی هستند که هنوز به‌عنوان یکی از بسترهای اصلی ارتباطی بین شرکت‌ها و مشتریانشا

تصاویر هنری جدیدی از God of War Ragnarok و باس‌های آن فاش شد

تصاویر هنری جدیدی از God of War Ragnarok و باس‌های آن فاش شد

یک منبع داخلی مشهور تصاویر هنری جدیدی را از بازی مورد انتظار God of War Ragnarok و برخی باس‌های حاضر در بازی فاش کرده است.در حالی که منتظر ویدیوهای بیشتری از گیم‌پلی God of War Ragnarok هستیم، داسک گالم (Dusk Golem)، منبع داخلی مشهور Resident Evil و S

اندی سرکیس فیلم The Giant’s House را می‌سازد

اندی سرکیس فیلم The Giant’s House را می‌سازد

بازیگر و کارگردان، اندی سرکیس، بعد از فیلم «Venom: Let There Be Carnage» کارگردانی فیلم «The Giant’s House» را بر عهده گرفته است.  این بازیگر پرمشغله که حالا تبدیل به کارگردانی موفق شده است، با کارهای موشن‌کپچر فوق‌العاده خود همچون سه‌گ

نسخه اول Forza Horizon برای مدتی محدود به فروشگاه‌ها بازگشت

نسخه اول Forza Horizon برای مدتی محدود به فروشگاه‌ها بازگشت

پس از گذشت شش سال از حذف نسخه‌ی ابتدایی مجموعه‌ی Forza Horizon از فروشگاه ایکس باکس (Xbox Store)، این عنوان برای مدتی محدود به فروشگاه‌ها بازگشت.روز شنبه، کاربران مختلفی در شبکه‌های اجتماعی گزارش دادند که این نسخه از سری Forza Horizon در فر

بازی Babylon’s Fall به کمتر از 10 بازیکن همزمان در Steam رسید

بازی Babylon’s Fall به کمتر از 10 بازیکن همزمان در Steam رسید

بازی Babylon’s Fall، اثر آنلاین Square Enix و PlatinumGames، به سقوط آزاد خود ادامه می‌دهد. در جریان این هفته تعداد بازیکنان همزمان این بازی بر روی Steam به هشت نفر رسید.می‌توان با خیال راحت گفت که Babylon’s Fall یک شکست تمام‌عیار برای PlatinumGames و Square

X