تریلر بازی ها چگونه شما را فریب می‌دهند؟ از یوبیسافت تا کوجیما

تریلر بازی ها چگونه شما را فریب می‌دهند؟ از یوبیسافت تا کوجیما

تیغی که می‌شکند، جدی که قدم به قدم با ماست و طنابی که دور گردنمان می‌پیچد. اتزیوی پیر در میان یک ارتش، عقابی زیر پای مرگ و اتزیوی  پیر این‌بار در میان شورش. صحنه‌آرایی یک قتل، خیزی به سوی مرگ و یک چهره که به اجبار پیدا می‌شود. اتزیو این‌جاست تا در تریلر یوبیسافت عقل و قلب ما را با هم ببرد.

و طوری هم ببرد که ما از خودمان بپرسیم و به دیگری جواب دهیم که این بازی دیگر آخرش است. این بازی یکی از بهترین‌ها خواهد بود، تا ابد قاب خواهد شد و در گوشه‌ای به عنوان یکی از خدایان کهن کیفیت و ابهت به دیوار نقش خواهد ماند. این تریلر از این بازی این‌جاست تا ما هم با شکستن تیغ‌ها بشکنیم و با دریدن تن‌ها، بدریم.

یک صحنه ۳ دقیقه و ۴ ثانیه‌ای، تریلر Assassin’s Creed: Revelations در E3 2011 با موسیقی Iron از Woodkid ما را به شیوه‌ای به دام انداخت که ما هنوز هم به دنبال یافتن کلید برای باز کردن غل و زنجیری هستیم که در عالم ماده تعریف نشده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه ادامه مقاله این تریلر را در زیر تماشا کنید.

نیازی به توضیح اضافه نیست. تریلر را دو بار ببینید!

یوبیسافت چطور این کار را کرد؟ شاید بهتر است بگوییم که یوبیسافت چطور این کار را می‌کند، چون به خوبی می‌دانیم که باید در هر یک از تریلرهای جدید این شرکت به تماشای وعده‌هایی سحرآمیر بنشینیم که با کلام بیان نمی‌شوند اما چنان بر قلب می‌نشینند که ماه‌ها بعد، عدم وجودشان در بازی کمرمان را می‌شکند.

حداقل به خوبی می‌دانیم این جادوی انحصاری یوبیسافت نیست که مانند گرالت در یک دژ تاریخی آموزش داده شود. حداقل اگر این‌طور هم باشد، شرکت‌های زیادی در نقش ویچرها چنین آزمایشاتی را پشت سر گذاشته‌اند.

شاید هم این‌ها همه حیله انسان‌هایی خبره هستند تا حیله انسان‌های دیگری را بپوشانند و یا بیشتر نمایش دهند. گروه اول از انسان‌ها با ساخت یک تریلر، یک دنیای بی‌نظیر را روبه‌روی چشم‌ها روی مغز شکل می‌دهند و گروه دوم انسان‌ها یا یک افتضاح تاریخی به نام بازی ویدیویی را پشت وعده‌های دروغین چال خواهند کرد و یا حقیقتی جایگزین از جهان برتر را به آن‌ها هدیه خواهد داد.

به هر حال جواب هر چه که باشد، چه تریلرها برای فریب مخاطبان و چه برای نمایش حقایقی انکارناپذیر از بازی‌ها، بارها و بارها تولید خواهند شد و ظاهراً تا زمانی که ترفند تبلیغاتی بهتری پا به عرصه نگذارد، آن‌ها وظایف دوگانه خود را حفظ خواهند کرد.

تریلرها ریاکارانی دورو هستند که انسان‌هایی ریاکارتر، دوروتر، و البته حرفه‌ای پشت آن‌ها قایم شده‌اند. اما این انسان‌ها چگونه وعده یک دنیای بهتر در یک بازی ویدیویی را چه به دروغ و چه به حقیقت به شما می‌فروشند؟ جواب همین‌جا در چند خط آینده با مشتی از تریلرهای خوب آرمیده و یا حداقل ما فکر می‌کنیم که این‌طور است! یک تریلر جذاب چه ویژگی‌ای دارد و چطور شما را فریب می‌دهد؛ با ما همراه می‌شوید؟

وقتی همه چیز را اشتباه می‌فهمید!

وقتی سازندگان می‌خواهند شروع به ساخت تریلر کنند، اول از همه به خوبی درک کرده‌اند که تریلر چیست. بنابراین اگر چیزی به نام تریلر را تماشا می‌کنید اما هیچ قسمتی از آن شما را جذب نمی‌کند، اغلب از سه حالت خارج نیست: یا در حال تماشای یک فاجعه بشری در زمینه ساخت تریلر هستید، یا سلیقه شما ۱۸۰ درجه با ژانر بازی و ویژگی‌های اصلی آن متفاوت است و یا این که در حال تماشای یک تریلر نیستید و ویدیوی اشتباه را باز کرده‌اید!

منظور از تیزر، یک ویدیو است که به صورت هم‌زمان برای معرفی بازی به مخاطبان عادی و حرفه‌ای (گاهاً سازندگان بازی‌های ویدیویی)، بازاریابی و نمایش کار گروه تا به یک نقطه یا از آن پس سناریونویسی، تولید و با توجه به اهداف استودیو سازنده،‌ بر یک بستر برای عده‌ای به نمایش در می‌آید.

از اولین تریلرهایی که دید جهان را نسبت به بازی‌های ویدیویی و بازاریابی آن‌ها تغییر داد. اکنون که ما درباره تریلرهای ۳ دقیقه‌ای و کمتر سخن می‌گوییم، کوجیما دو دهه قبل هم مشغول به ساخت تریلرهای سینمایی طولانی بوده است.

تریلر اساساً چیزی نیست که ساخت آن همیشه به عهده شرکت بازی‌سازی باشد. معمولاً ناشران نام‌دار اگر روی عنوان مطرح و پرخرجی سرمایه‌گذاری کرده باشند، وظیفه ساخت تریلر را به استودیوهای به‌خصوصی می‌سپارند که تخصص آن‌ها فقط و فقط در همین زمینه است.

آیا آن‌ها نیز مجرمانی خطرناک هستند که به شیوه‌ای نوین دست به سرقت و بزهکاری می‌زنند؟

خیر. آن‌ها نمی‌توانند جیب شما را بزنند، قادر به دزدیدن اطلاعات شخصی شما نیستند و اگر در یک مکان خلوت گیر آن‌ها بیفتید، با یک چماق و چاقو هم به سراغ شما نخواهند آمد. این استودیوها و یا حتی هر بخشی از استودیو که روی تریلرها مشغول به کار می‌شوند، سارق منطق و تجربه شما هستند.

سارق این منطق که یک تریلر ۳ دقیقه‌ای شاید نتواند دید درستی از یک بازی ۳۰ ساعته ارائه دهد و این تجربه که پیش‌تر هزاران بار با تریلرهای مختلف فریب خورده‌اید.

نه! این هم دید درستی از تریلرها نیست. فرض کنید تریلر ماندگار Red Dead Redemption 2 ساخته نمی‌شد؛ تیم عظیم‌الجثه پشت بازی چطور می‌توانست کیفیت انکارناپذیر بازی را تبلیغ کند؟

مقالات مرتبط:

تاثیر شگفت انگیز زاویه دید در بازی ها؛ از Resident Evil تا God of War

بنابراین حتی اگر کسانی که روی تریلرهای اغوا کننده کار می‌کنند، مجرمانی خبیث باشند، ما هم شرکای جرم آن‌ها محسوب می‌شویم. ذهن‌های ما آماده هستند که برای اتفاقات استثنائی به هر شکلی هیجان‌زده شوند.

گاهی این اتفاقات رخ می‌دهند و ما با یک تریلر و سپس عرضه یک بازی خوب روبه‌رو می‌شویم و گاهی هم خیر؛ یک تریلر بی‌نظیر و سپس عرضه یک بازی ناامید کننده که با مشتی به بزرگی دروغ‌هایی که در آن تریلر دیدیم، به صورتمان کوبیده می‌شود.

این ذات تریلرهاست و شما نباید یک طرفه به قضیه خیره شوید. بنابراین دعوت می‌کنیم پس از تماشای تریلر Red Dead Redemption 2 در زیر، به سراغ قسمت بعدی مقاله بروید.

گاهی اوقات بازی سازندگان و سابقه خود آن‌ها به اندازه‌ای خوب است که اگر آن‌ها کمپین بازاریابی ضعیفی هم راه بیندازند، درآمدشان از حد خارج می‌شود. حدس بزنید اگر کمپین تبلیغاتی مناسبی داشته باشند چه اتفاقی رخ می‌دهد.وقتی باز هم همه چیز را اشتباه می‌فهمید!

وقتی یک تریلر در صورت ما می‌کوبد، سرانجام به این سوال می‌رسیم که چگونه آن‌ها می‌توانند طی یک مدت کوتاه، ما را طی یک مدت طولانی درگیر عرضه بازی کنند و حتی پس از عرضه نیز به عنوان یک جزء مجزا، احترام خود را حفظ کنند؟

درک لو (Derek Lieu) یکی از افراد حرفه‌ای در زمینه ساخت تریلرها تلقی می‌شود که تا به حال روی ساخت تریلرهای زیادی از جمله Half-Life: Alyx، Pyshconauts 2، Firewatch، Dead Cells، Katana Zero و … فعالیت کرده است.

او مدتی پیش در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی به بیان نکاتی درباره نحوه ارائه یک تریلر پرداخت که نمودار مورد استفاده او در زیر قابل مشاهده است.منبع : gamefa

مطالب مرتبط

بازی‌ های پلی استیشن که به نسخه Director’s Cut نیاز دارند

بازی‌ های پلی استیشن که به نسخه Director’s Cut نیاز دارند

اخیراً بازار عرضه‌ی نسخه Director’s Cut عناوین مختلف پلی‌استیشن ۵ داغ شده است و ما در این مقاله قصد داریم تا به انتظارات خود از این بازی‌ها و عناوینی که دوست داریم چنین نسخه‌هایی برای آن‌ها منتشر شوند نگاهی بیندازیم.نسخه‌ی کارگردان

مبلغ 100 میلیون دلار برای توسعه بیشتر Splitgate سرمایه گذاری شده است

مبلغ 100 میلیون دلار برای توسعه بیشتر Splitgate سرمایه گذاری شده است

استودیوی 1047 گیمز (1047 Games) اعلام کرد که مبلغ 100 میلیون دلار توسط Lightspeed Venture Partners برای توسعه‌ی بیشتر شوتر چندنفره‌ی Splitgate تامین شده است.بازی Splitgate چندی پیش هنگام آغاز بتای عمومی رایگان خود روی پلی استیشن 4 با استقبال بسیار خوبی روبه‌

شایعه: اطلاعات و تصاویر هنری احتمالی از پروژه بعدی استودیوی فرام‌سافتور فاش شد

شایعه: اطلاعات و تصاویر هنری احتمالی از پروژه بعدی استودیوی فرام‌سافتور فاش شد

با توجه به اطلاعات منتشر شده از سوی یک منبع داخلی ناشناس، استودیوی فرام‌سافتور (From Software)، خالق سری Dark Souls و بازی Bloodborne، بر روی یک اثر علمی-تخیلی (Sci-Fi) کار می‌کند. وی همچنین چند تصویر هنری مفهومی به همراه اطلاعات جزئی‌تر نیز به ا

شایعه: ریمستر Metroid Prime قطعاً یکی از بازی‌های بزرگ نینتندو در تعطیلات است

شایعه: ریمستر Metroid Prime قطعاً یکی از بازی‌های بزرگ نینتندو در تعطیلات است

بر اساس گزارشات، ریمستر نسخۀ دوم و سوم این بازی در زمانی دیگر منتشر خواهد شد، اما طبق گفته‌های جف گراب (Jeff Grubb)، بیشتر توجهات استودیو روی Metroid Prime Remaster است.نینتندو فردا یک رویداد Nintendo Direct Mini را برای عناوین Third-Party میزبانی خواه

بررسی نینتندو سوییچ اولد

بررسی نینتندو سوییچ اولد

خرید نسخه‌ی جدید گجت‌ها مانند نینتندو سوییچ اولد کار دشواری است چرا که همیشه به‌طور دقیق مشخص نیست که تغییرات ایجادشده در نسخه‌ی جدید به چه صورت بوده و یا این‌که نسخه‌ی جدید ارزش هزینه‌ی اضافی را داشته باشد.این موضوع به وض

به روزرسانی جدید عنوان Dead Cells وارد حالت آلفا شد

به روزرسانی جدید عنوان Dead Cells وارد حالت آلفا شد

به روزرسانی بیست و سوم و جدید عنوان Dead Cells وارد حالت آلفا شد. طبق سخنان توسعه دهدگان این به روزرسانی قرار است تا سلاح‌ها و مهارت‌های جدیدی به این بازی اضافه نموده و همچنین سختی و پیچیدگی مراحل این عنوان را تا حد قابل توجهی ا

پلاسما تراپی چیست؟

پلاسما تراپی چیست؟

در این مقاله به مواردی از جمله پلاسما تراپی چیست، پلاسما تراپی بینی، پلاسما تراپی صورت و موارد مشابهخواهیم پرداخت. اگر بخواهیم پلاسما تراپی را تعریف کنیم، پلاسما تراپی یک روش درمانی مدرن است که امروزه از جدید ترین روش‌ها

از نقشه بسته الحاقی Forza Horizon 5: Hot Wheels رونمایی شد

از نقشه بسته الحاقی Forza Horizon 5: Hot Wheels رونمایی شد

استودیوی پلی‌گراند گیمز (Playground Games)، توسعه‌دهنده بازی Forza Horizon 5، تصویری از نقشه عجیب بسته الحاقی آینده بازی را به اشتراک گذاشت.بدون شک بازی ریسنگ جهان آزاد استودیوی پلی‌گراند گیمز یعنی Forza Horizon 5، یکی از بهترین عناوین سال 20

X